Twee derde organisaties die investeren in big data-analyse melden meetbare omzetstijging

Bijna twee derde van de bedrijven die hebben geïnvesteerd in big data analyse meldt dat dit meetbare invloed op de omzet heeft gehad. Daarop duidt onderzoek door Forbes Insights in opdracht van Teradata en McKinsey.



Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics, en een aanzienlijke return on investment. Pakweg negen op de tien organisaties rapporteren gemiddelde tot hoge investeringen.

Leidinggevenden uit de ondervraagde sectoren zien de potentie van big data op verschillende manieren. Respondenten uit de retail vonden big data het belangrijkst: big data en analytics zijn volgens hen essentieel om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatiekansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen (54%), nieuw productaanbod (52%) en het verkopen van data aan externe partijen (40%).

Steun van de bedrijfstop

De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat steun vanuit de C-suite essentieel is. Meer dan de helft van de bedrijven die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die persoonlijk betrokken zijn bij big data-initiatieven. In organisaties waar big data als top 5-prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Er zijn nog veel barrières voor het implementeren van big data analyse, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel datagebruik werd genoemd als uitdaging.

Maar Matt Ariker, chief operating officer Consumer Marketing bij McKinsey, zegt: “Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben.”

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan de helft van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata. Dit is ongestructureerde data zoals e-mails, presentaties, tekstdocumenten en sms-berichten).

Naast het verkennen van deze nieuwe datatypen, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

Gerelateerde blogs


Bron: www.it-executive.nl


Gepost door Albert Kooijman

Je reactie is welkom

www.qube.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.qube.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren