Vier aanbevelingen voor meer succes met data

Een grote meerderheid van Nederlandse organisaties (82%) vindt de mogelijkheden van big data voor de eigen organisatie groot, maar heeft moeite met toepassingen in de praktijk.

Dit blijkt uit de Big Data Survey 2015, een onderzoek onder een kleine 200 organisaties in diverse sectoren en verschillende grootteklassen. Van alle factoren die bijdragen aan het welslagen van een dataproject weegt het hebben van een visie op data het zwaarst. De resultaten van het onderzoek kunnen we vertalen in vier acties om de datagedrevenheid van organisaties te verbeteren. Dit gaat natuurlijk over data, maar ook over de organisatie, toepassingen, technologie en de aantrekkelijkheid van een organisatie als werkgever.

1: Bereid de organisatie voor op big data

In 2016 maakt 69% van de bedrijven meer budget vrij voor datatoepassingen. Toch ligt de sleutel tot succes niet direct bij een grote zak met geld of hyperintelligente data scientists.



Uit de Big Data Survey blijkt namelijk dat de directie de basis legt voor succesvolle dataprojecten. Niet talent, budget of ondersteunende systemen en processen, maar visie van beslissers in de organisatie is de grootste succesfactor voor een succesvolle implementatie van een datastrategie.

Als er geen visie en ondersteuning is vanuit de directie is de kans gering dat een organisatie echt in staat is om datagedreven te opereren. De waarde van data bewijst zich pas in een praktijktoepassing. Organisaties die ruimte bieden om te experimenteren en ondersteuning bieden om datagedreven processen in de praktijk te brengen, spelen adequater in op marktontwikkelingen. Laat het enthousiasme om te experimenteren met data niet verdampen door gebruik aan directieondersteuning voor interne initiatiefnemers. 

Gelukkig geeft 64% van de respondenten aan dat big data (gedeeltelijk) een strategische rol speelt binnen de bedrijfsdirectie.

2. Ontwikkel toepassingen vanuit de business value

Op basis van een organisatievisie en met ondersteuning vanuit de directie ontstaat ruimte om op basis van experimenten toepassingen te ontwikkelen. 

In sommige gevallen leiden initiatieven op de werkvloer tot onzekerheid over de toekomst van de eigen verantwoordelijkheden of het gevoel dat het toepassen van data leidt tot meer controle. Voorkom deze weerstand door experimenten te benaderen vanuit de businesswaarde en de business te betrekken bij ontwikkelingen.

De meeste bedrijven zijn nog druk met de eerste stappen op het gebied van data: 15% van de respondenten ziet het beschikbaar maken van data als een uitdaging, evenals het aantrekken van goede data scientists (14%) en het opschonen van data (13%). Ook het verzamelen van data is een punt: 9% ervaart dit als een grote uitdaging. Het is dan ook niet vreemd dat een klein deel het optimaliseren van een predictive model als grootste uitdaging noemt.



De meest gebruikte databronnen zijn klantgegevens uit CRM, websitestatistieken en transactionele data. Organisaties maken nog relatief weinig gebruik van rijkere bronnen als tekstuele data, audio-en-videobronnen. Kijk naar Facebook en Google en je ziet dat datatoepassingen op basis van beeld een steeds belangrijker rol gaan spelen.

Marketing, online en marktanalyse zijn de meest populaire toepassingen. Slechts een klein deel van de respondenten zet data in voor het verbeteren van processen binnen de supply chain, logistiek, finance of HR. Hoewel de meeste toepassingen zijn gericht op analyse in plaats van voorspellingen, verwacht 57% in de komende 3 jaar geavanceerde methodes, zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en voorspellende modellen te benutten.
 
Voor veel organisaties is er buiten marketing ook grote winst te behalen. Transportorganisaties die door betere routeplanning elke rit met 1 kilometer weten te verkorten en hiermee miljoenen besparen op jaarbasis, of productieorganisaties die door productie af te stemmen op de voorspelde vraag de hoeveelheid verspilling drastisch verminderen. Sensortechnologie kan bijdragen aan de voorspelling van onderhoud aan machines en andere apparaten, zodat onderhoud gericht kan plaatsvinden in plaats van periodiek.

3. Investeer in een schaalbare en solide IT-infrastructuur

Naarmate we meer privacy-en-concurrentiegevoelige data verzamelen en opslaan, gaat dataveiligheid een belangrijker rol spelen. Het afbreukrisico van data die op straat komt te liggen is immens. Een kwart van de deelnemers vindt dat data voldoende beveiligd zijn opgeslagen binnen de organisatie, een derde is het hier gedeeltelijk mee eens. 

Technologie

De tijd dat technologie leidend was bij een IT-project is voorbij; bedrijven stellen hun technologiestack steeds vaker samen met de juiste technologie per toepassing. Niet voor niets is er bij 45% van de respondenten een duidelijke mix te zien van licensed software en open source-oplossingen. 
Hadoop (HortonWorks, Cloudera) is het meest populaire dataplatform (21%), terwijl bij de licensed software SAP (8%), SPSS (7%) en SAS (6%) het beste scoren. Voor data science toepassingen is open source taal Python (10%) net iets populairder dan RStudio (7%). De toegankelijkheid van open source software maakt het aantrekkelijk om te experimenteren zonder direct vast te zitten aan langlopende contracten en hoge licentiekosten.

Hosting

Vaak is hosting een combinatie van cloud en eigen infrastructuur (38%), gevolgd door eigen infrastructuur (32%) en hosting in de cloud (20%). Cloud hosting biedt voordelen op het gebied van schaalbaarheid en implementatietijd. Veel bedrijven vinden het nog lastig om hun data in de cloud te hosten, vanwege security-richtlijnen of juist omdat er geen beleid is opgesteld over cloud hosting.

4. Maak werk van employer branding

Veel organisaties vinden het lastig om data scientists aan te trekken. In de praktijk zien we dat bedrijven vooral business intelligence- en analytics-specialisten in huis hebben. Het grote verschil is dat data scientists niet alleen inzicht geven, maar op basis van voorspellende modellen ook advies geven voor business-beslissingen. 
Organisaties die data scientists willen aantrekken zijn genoodzaakt om te investeren in een aantrekkelijke werkomgeving. Een hiërarchische bedrijfscultuur biedt niet de ideale voedingsbodem voor succes met data scientists: ruimte om te experimenteren, de juiste technologische infrastructuur en invloed op de koers van de business zijn cruciaal.

Gezien de stand van zaken op het gebied van data is het nu de tijd om in te stappen. Organisaties die investeren in experimenten en de ontwikkeling van voorspellende modellen door binnenkomende data in real-time toe te passen op een proces, kunnen nu een voorsprong nemen op de concurrentie. 

De technologie is er klaar voor, de data ligt voor het oprapen. Het is aan organisaties zelf om een aantrekkelijke cultuur te ontwikkelen waarin data scientists tot hun recht komen.

Succes met data is in de praktijk afhankelijk van vele factoren, maar begint met een solide visie als basis. 

Bron: IT Executive
Auteur: Walter van der Scheer - Chief marketing bij GoDataDriven

Meer informatie:
 

Gepost door Arjan Slobbe

Je reactie is welkom

Typ bovenstaande code over.
www.qube.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.qube.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren