De QUBE HRM Template biedt de mogelijkheid tot de ondersteuning voor het instroom, doorstroom en uitstroom proces. Met de huidige HR ontwikkelingen willen we graag jouw mening welke functionaliteit(en) eventueel nog voor de HRM Template ontwikkeld kan worden.
De grootste trend zal liggen in het gebruik van data om voorspellingen te kunnen doen en strategische beslissingen te kunnen nemen. Meer inzicht is belangrijk. Er wordt al geruime tijd gesproken over big data en het is nu tijd om er werkelijk iets mee te doen. Het gebruik van zinvolle dashboards is hierin belangrijk.
Ook is er behoefte aan goed leiderschap. Leiders die teams inspireren op de reis naar succes, waarbij zij zelf een grote voorbeeldrol hebben. Ook persoonlijke ontwikkeling van medewerkers heeft hierbij natuurlijk de volle aandacht.
Verkoop en marketing binnen organisaties hebben daarnaast al steeds meer hun aandacht gevestigd op het verbeteren van de klantbelevenis om hun marktaandeel en de omzet te vergroten en klanten meer aan zich te binden.
Alle medewerkers uit de verschillende disciplines hebben dit proces gevolgd en kijken er naar uit dat dit soort aandacht zich niet alleen extern zal richten, maar ook intern.
Organisaties zullen medewerkers meer motiveren om mindsets te veranderen om meer persoonlijk contact te maken, zinvolle gesprekken te voeren en te experimenteren. Nieuwsgierigheid en leergierigheid van de medewerker is hierbij natuurlijk cruciaal.
Ook moet er aandacht zijn voor de manier waarop wordt omgegaan met angst of falen in een dergelijke omgeving.
In een tijd van economische malaise is de persoonlijke druk ook flink opgelopen. Medewerkers voelen zich verantwoordelijk om onder grote druk te functioneren om de gewenste organisatie doelen te bereiken.
Een groot aantal bedrijven zoekt het verkrijgen hiervan bij externe bedrijven, maar dit kan eventueel ook binnen je eigen bedrijf worden gehaald. Het is mogelijk om de kennis van bijvoorbeeld jongere medewerkers over het gebruik van social media in te zetten om over te brengen bij andere medewerkers. “peer to peer” learning.
Grootste verandering hierin is dat de performance ratings komen te vervallen. Organisaties zoals Accenture, Deloitte en anderen hebben dit al los gelaten. Daarnaast worden nu ook steeds vaker de individuele bonus regelingen afgeschaft.
Voor de HR medewerkers wordt het steeds belangrijker dat HR bezig blijft met het onderhouden van persoonlijke relaties en een goed begrip heeft van de business. In de toekomst zal er zelfs worden verwacht dat ze meer kennis hebben van o.a. fusies, splitsingen en globalisering.
Data gedreven
Werving van talent wordt makkelijker en goedkoper met nieuwe technologieën en professionele network platforms, waardoor het steeds meer data gedreven zal worden. Werving en selectie gebeurt steeds vaker op basis van goede data en gebeurt ook steeds meer strategisch. Er worden bijvoorbeeld steeds meer “talent pools” opgezet voor HR/recruiters om de markt beter te begrijpen en efficiënter te werk te gaan.De grootste trend zal liggen in het gebruik van data om voorspellingen te kunnen doen en strategische beslissingen te kunnen nemen. Meer inzicht is belangrijk. Er wordt al geruime tijd gesproken over big data en het is nu tijd om er werkelijk iets mee te doen. Het gebruik van zinvolle dashboards is hierin belangrijk.
Medewerker “Engagement”
Er worden slimmere operationele methoden verwacht. Om de globale demografische verschuiving en groeiende concurrentie voor te blijven wordt er geneigd om meer te leunen op het thema medewerker “engagement” verweven met bedrijfscultuur.Ook is er behoefte aan goed leiderschap. Leiders die teams inspireren op de reis naar succes, waarbij zij zelf een grote voorbeeldrol hebben. Ook persoonlijke ontwikkeling van medewerkers heeft hierbij natuurlijk de volle aandacht.
Verkoop en marketing binnen organisaties hebben daarnaast al steeds meer hun aandacht gevestigd op het verbeteren van de klantbelevenis om hun marktaandeel en de omzet te vergroten en klanten meer aan zich te binden.
Alle medewerkers uit de verschillende disciplines hebben dit proces gevolgd en kijken er naar uit dat dit soort aandacht zich niet alleen extern zal richten, maar ook intern.
Van procesgedreven naar samenwerken
In het verleden werd er vaak aandacht besteed aan de processen op de verschillende afdelingen binnen een organisatie, maar ontbrak altijd de aandacht voor het grotere geheel. Hierdoor verloopt de communicatie tussen deze verschillende afdelingen met regelmaat stroef. Om in de toekomst nog succesvoller te kunnen zijn is het nodig om meer met de menselijke kant bezig te zijn op een meer menselijke, opbouwende manier waarbij er vooral aandacht is voor samenwerken.Organisaties zullen medewerkers meer motiveren om mindsets te veranderen om meer persoonlijk contact te maken, zinvolle gesprekken te voeren en te experimenteren. Nieuwsgierigheid en leergierigheid van de medewerker is hierbij natuurlijk cruciaal.
Ook moet er aandacht zijn voor de manier waarop wordt omgegaan met angst of falen in een dergelijke omgeving.
In een tijd van economische malaise is de persoonlijke druk ook flink opgelopen. Medewerkers voelen zich verantwoordelijk om onder grote druk te functioneren om de gewenste organisatie doelen te bereiken.
Talent en kennis management
Omdat er vaak nog te weinig gebruik wordt gemaakt van de volledige potentie van de medewerkers, valt bij veel organisatie met een mogelijkheid tot groei dat resultaat vaak tegen. In een snel veranderende wereld is het bijhouden van je kwaliteiten en kennis van je medewerkers nog belangrijker dan ooit.Een groot aantal bedrijven zoekt het verkrijgen hiervan bij externe bedrijven, maar dit kan eventueel ook binnen je eigen bedrijf worden gehaald. Het is mogelijk om de kennis van bijvoorbeeld jongere medewerkers over het gebruik van social media in te zetten om over te brengen bij andere medewerkers. “peer to peer” learning.
Grootste verandering hierin is dat de performance ratings komen te vervallen. Organisaties zoals Accenture, Deloitte en anderen hebben dit al los gelaten. Daarnaast worden nu ook steeds vaker de individuele bonus regelingen afgeschaft.
Voor de HR medewerkers wordt het steeds belangrijker dat HR bezig blijft met het onderhouden van persoonlijke relaties en een goed begrip heeft van de business. In de toekomst zal er zelfs worden verwacht dat ze meer kennis hebben van o.a. fusies, splitsingen en globalisering.